ΚΑΤΑΠΙΕΣΜΕΝΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ
- Μεγαλειώδες αίσθημα σπουδαιότητας του εαυτού (π.χ. διογκώνει τα επιτεύγματα και τα ταλέντα του, περιμένει να αναγνωρισθεί́ σαν ανώτερο χωρίς να παρουσιάζει ανάλογες επιτυχίες)
- Έντονη ενασχόληση με φαντασιώσεις απεριόριστης επιτυχίας, δύναμης, εξυπνάδας, ομορφιάς ή ιδανικής αγάπης
- Το άτομο πιστεύει ότι είναι ξεχωριστό́ και μοναδικό́ και μπορούν να το καταλάβουν μονό ή πρέπει να συναναστρέφεται μόνο με άλλα μοναδικά́ άτομα υψηλού́ κύρους (ή θεσμούς)
- Απαιτεί υπερβολικό θαυμασμό
- Έχει μία αίσθηση ιδιαίτερων δικαιωμάτων, δηλ. μη λογικές προσδοκίες για ιδιαίτερα ευνοϊκή μεταχείριση ή αυτόματη συμμόρφωση των άλλων με τις προσδοκίες του
- Εκμεταλλεύεται τις διαπροσωπικές του σχέσεις, δηλ. εκμεταλλεύεται τους άλλους για να πετύχει τους σκοπούς του
- Του λείπει η «ενσυναίσθηση»: είναι απρόθυμο να αναγνωρίσει ή να ταυτιστεί με τα αισθήματα και τις ανάγκες των άλλων
- Συχνά φθονεί τους άλλους ή πιστεύει ότι το φθονούν
- Εμφανίζει αλαζονική, υπεροπτική συμπεριφορά ή στάση
ο χαρακτηρασ του ατομου
Η ανθρώπινη προσωπικότητα ήταν πάντα ένα ζήτημα που απασχολούσε τον άνθρωπο. Τι είναι ο χαρακτήρας του ανθρώπου, πως πλάθεται. Τι προσωπικότητα βγαίνει από ένα άνθρωπο και από τι επηρεάζεται. Η ταυτότητα κάθε ανθρώπου, ο χαρακτήρας του λοιπόν καλλιεργείται όχι μόνο από τη στιγμή που γεννιέται, αλλά και σύμφωνα με νέες θεωρίες, επηρεάζεται ακόμη και πριν τη γέννηση του μέσα από το είδος της σχέσης και της προσωπικότητας των γονέων του. Ο άνθρωπος ως παιδί, έχει ήδη αποκτήσει κάποια ιδέα για τον εαυτό του, η οποία έχει αναπτυχθεί μέσα από τις βιολογικές αλλαγές αλλά και τις σχέσεις που έχει αναπτύξει με την οικογένεια και το στενό του περιβάλλον. Η διαμόρφωση της ταυτότητας, κορυφώνεται στην εφηβεία. Ο άνθρωπος μέσα στη κοιλιά της μητέρας του, αισθάνεται τη θαλπωρή, τη ζεστασιά, και την ασφάλεια της μαμάς του. Είναι ένα υποσυνείδητο μήνυμα το οποίο υπάρχει στο έμβρυο. Νιώθει, αισθάνεται ότι είναι ασφαλή. ο τοκετός είναι μια πολύ δυνατή και σοκαριστική εμπειρία, όχι μόνο για τη μητέρα, η οποία δέχεται όλο το σωματικό πόνο και αργότερα το ψυχολογικό ανεβοκατέβασμα της ψυχολογίας της αλλά και συνέπεια των ορμονών της.Για το έμβρυο είναι η απότομη αλλαγή από την ασφάλεια της κοιλίας στο εξωτερικό περιβάλλον του μαιευτηρίου. Τα έντονα φώτα, η αλλαγή της θερμοκρασίας, οι διάφορες φωνές εκτός της μητέρας του εμβρύου, οι ίδιες φωνές της μητέρας εξαιτίας του πόνου αλλά και η σωματική πίεση στο σώμα του μωρού είναι μια σοκαριστική εμπειρία από την ασφάλεια, στο εξωτερικό περιβάλλον. Από εκείνο το σημείο και μετά όλες οι εντολές, όλες οι στιγμές, όλα τα βιώματα και η αντιληπτική του ικανότητα, συντελούν στη διαμόρφωση του χαρακτήρα του και της προσωπικότητας του. ο χαρακτήρας του ανθρώπου διαμορφώνεται μέχρι τα 7 πρώτα χρόνια της ζωής του. Σε αυτό συντελούν οι γονείς του, οι πρώτοι του ήρωες, γιαγιάδες - παππούδες, θείοι - θείες κτλ.από τα 7-13 το άτομο κάνει διορθώσεις, κοινωνικοποιείται μέσω του σχολείου, άλλωστε το σχολείο είναι μια μικρή κοινωνία. Συναντά και άλλα άτομα, έρχεται σε επαφή και με άλλες ή ίδιες αντιλήψεις σε προβλήματα του από φίλους που αποκτά και από τους γονείς των φίλων του. Και εδώ προστίθεται ένας ακόμη ρόλος Γονέα. Ο δάσκαλος ή η δασκάλα. Και αργότερα ο προπονητής. Από τους καινούργιους ρόλους του Γονέα, το άτομο παίρνει νέα δεδομένα και αρχίζει να προσθέτει και να διορθώνει. Στα 13 μέχρι τα 18 το άτομο έρχεται πλέον να απορρίψει πολλές φορές τους αρχικούς ήρωες τους οποίους είχε, και να αρχίσει να τελειοποιεί σύμφωνα με τα δικά του δεδομένα και τη δική του εμπειρία τον χαρακτήρα του και να πλάθει πλέον έντονα τη δική του προσωπικότητα. Για το λόγο αυτό τα παιδιά έρχονται σε μεγάλη αντιπαράθεση με τους γονείς τους στα χρόνια της εφηβείας. Γιατί η κάθε πλευρά έχει τη δική της σκέψη, τα δικά της επιχειρήματα και τα δικά της πρέπει και θέλω. Υπάρχει ένας '' πόλεμος'' ποιος έχει δίκιο και ποιος θα υπερισχύσει.